PRESSEMATERIALE

 

PORTRÆTSKULPTUR AF KAREN BLIXEN PÅ SKT. ANNÆ PLADS

Udført af billedhugger Rikke Raben 

Afsløret på Karen Blixens fødselsdag den 17. april 2024

 

Baggrund

Elsket, berømt – og læst

Karen Blixen er den internationalt mest kendte og elskede danske kvindelige forfatter. Hendes romaner og noveller formår stadig, den dag i dag, at inspirere og fascinere læsere og forskere verden over. Og i dag får Karen Blixen en statue og en central placering i København.

Indtil i dag har Karen Blixen lagt navn til et enkelt atrium på Københavns Universitets campusområde samt en vej på Amager, med dagens afsløring også en statue.

Sammen med Københavns Kommune har en privat initiativgruppe arbejdet i de sidste syv år på at rejse denne statue til ære for den verdensberømte forfatter i hjertet af København, på Skt. Annæ Plads, med udsigt mod byen, havnen, havet og horisonten.

Kommunens beslutning hviler på billedhugger Rikke Rabens forstudie til en skulptur udført i bronze, som blev skænket til Karen Blixen Museet, Rungstedlund, af Dagmar & Leon Levin’s Fond samt C.A. Levin’s Fond i 2019.

”Karen Blixen har ikke nærmere personlig tilknytning til København, men forvaltningen vurderer, at skulpturen har national og international betydning for København på grund af Blixens litterære virke og kulturpersonlighed. Udkastet til monumentet karakteriserer forfatteren, så man umiddelbart genkender Blixens figur. Det vil være det første Karen Blixen-monument i det offentlige rum. Forvaltningen anbefaler af ovenanførte grunde, at skulpturen opsættes på Sankt Annæ Plads”.

Placeringen er optimal. Karen Blixen statuen vil dagligt møde de mange københavnere og turister, der færdes i området omkring Amalienborg, Skuespilhuset og Københavns Havn. 

Skulpturprojektet er et privat initiativ

I 2017 henvendte initiativtagerne sig til Københavns Kommune med et konkret projektforslag, der skulle sikre Karen Blixen en betydelig placering i det københavnsk bybillede. Siden kommunens godkendelse og anvisning af Sankt Annæ Plads, er det lykkedes for projektgruppen at sikre en samlet finansiering på 3,5 mio. kr., som udelukkende er muliggjort med økonomisk støtte fra fonde og private donationer.

Bag statueprojektet står initiativtagerne, film- og TV-producent Marie Breyen Foss og billedhugger Rikke Raben. I 2020 blev gruppen udvidet med udstillingskurator Annesofie Becker og fra 2023 med adm. direktør Adam Foss.

Udtryk

Skulpturen er skabt på baggrund af billedhugger Rikke Rabens forstudier i form af en bronzeskulptur, som i 2019 blev skænket til Karen Blixen Museet på Rungstedlund af Dagmar & Leon Levin’s Fond samt C.A. Levin’s Fond.

Skulpturen viser Karen Blixen i fuld figur, siddende med benene over kors på en stol med en bog i skødet. Blixen er portrætteret i et umiddelbart genkendeligt formsprog; den tynde, slidte og ældede krop i den store stol fanger billedet af den på én gang årvågne, skælmske og skrøbelige fortællerske. Karen Blixen i stolen byder offentligheden velkommen på kanten af sit domæne; en stor bronzeplade, som alene indeholder to tredjedele af som alene indeholder 2/3 af statuens bronzemasse. Stensokkellen af stokhugget rød svensk Wasasten, kan i kraft af sin højde og bredde også benyttes som bænk.

At man således kan sidde på skulpturen og næsten føre en samtale med Karen Blixen, knytter an til hendes berømte motto, i øvrigt tyvstjålet fra Denys Finch-Hatton: ”Je responderay” (fra middelalderfransk: Jeg vil svare) – et løfte om at møde sine omgivelser med åbenhed og selvsikkerhed på én og samme tid. Som Blixen skriver til forfatteren Thorkild Bjørnvig om dette: ”Jeg synes godt om det. Det indeholder jo også både en Beslutning: at man vil stå ved, hvad man har sagt, og tillige giver det Udtryk for en Evne eller et Talent: at man kan besvare, - har Sangbund, beredvillighed, som et Ekko i Sindet”.

Skulpturen fraviger således en tradition, hvor den portrætterede heltefigur, ofte i forstørret udgave, placeres på en høj sokkel. Til gengæld er den en af de få portrætstatuer af en navngiven dansk kvinde, der, med få undtagelser, er hverken kongelig eller mytologisk.

Uddybende

Billedhugger Rikke Rabens helfigurportræt af Karen Blixen besidder en sjælden originalitet. Portrættet taler ind i vores tid og det indskriver sig ikke kun i rækken af statuer af berømtheder på Skt. Annæ Plads, men også i en fornem kulturhistorisk og kunstnerisk tradition, nemlig portrætkunsten – en af de første sekulære kunstformer. Det usædvanlige ved at afbilde hende som ældre tilføjer en ny vinkel på traditionen for offentlige monumenter og viser samtidigt Blixen som vi bedst husker hende, skrøbelig i figuren, stærk i sindet og vågen i sjælen.

Karen Blixen skulpturens bevidste omgang med portrætgenrens historiske virkemidler indgår således som aktivstof i fremstillingen af forfatteren – analogt med Blixens egen, yderst traditionsbevidste fortælleform.

Netop her adskiller portrættet af Karen Blixen sig markant fra sine forløbere i genren, og bliver af vores egen tid ved bogstaveligt at være i øjenhøjde med beskueren. Man står ansigt til ansigt med forfatteren på en måde, så man næsten kan høre hendes hæse stemme: ”I am a Storyteller”. At Karen Blixen i den store stol er anbragt på et tungt fundament af bronze, der breder sig under hende, pointerer på én gang livets forfængelighed samt sjælens magt og styrke.

I den modsatte ende af pladsen, mod Bredgade, står Einar Utzon-Franks portræt af Christian X til hest, mægtig som få. Og imellem de to, kongen og Blixen, ses helfigursportrætter af finans- og industrifyrsten C.F. Tietgen udført af Rasmus Andersen og af komponisten J. P. E. Hartmann udført af August Saabye. Sidstnævnte, ligesom statuen af Blixen, siddende i en stol, læsende. Dertil kommer en buste af Franklin D. Roosevelt. 

Alle de nævnte mandlige portrætter er, med en enkelt undtagelse, nemlig bronzeafstøbningen af busten af Herman Bang fra 1902 lavet af billedhuggeren Ingeborg Plockross Irminger, hvad man må kalde forskønnende og ophøjede, placeret på høje sokler, sådan som traditionen engang foreskrev.

Regional Industri, kvalitet og bæredygtighed

Ved fremstillingen af skulpturen er der lagt vægt på at bruge dansk fremstillingsindustri på grund af dens høje håndværksmæssige kvalitet og komparative miljøvenlighed. Gennem en fælles indsats har projektet bidraget til videreudvikling af den materiale- og klimabevidsthed, der er kendetegnende for dansk smede, stenhugger- og bronzestøberkunst.

Billedhugger Rikke Raben

Kunstneren bag statuen, billedhugger Rikke Raben, mestrer kunsten at skabe vellignende portrætter, som både passer til vores tid og hylder denne lange tradition i dansk kunsthistorie. Hun bærer arven videre fra navne som Hanne Warming, Knud Nellemose, Astrid Noack og Gerhard Henning.

Rikke Raben har været i mesterlære hos billedhugger Knud Nellemose og lært klassisk tegning på Askou-Jensens tegneskole på Glyptoteket. Hun har skabt portrætter for private i ind- og udland samt officielle portrætter af en række prominente personligheder, herunder Hendes Majestæt Dronning Margrethe II, filminstruktør Lars von Trier, Professor Dr. Phil Jørgen Jensen, Niels Bohr og andre på bestilling af Nationalbanken, Nationalmuseet og Niels Bohr Institutet m.fl.

Senest har hun skabt et portrætrelief af Birthe Meyer, støttet af The John and Birthe Meyer Foundation, til for Department of Clinical Physiology, Nuclear Medicine & PET, Rigshospitalet.

Rabens skulpturer kan ses på Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot, Den Kongelige Mønt & Medalje Samling på Nationalmuseet, Niels Bohr Institutet, og Videnskabernes Selskab.

Monumentet af Karen Blixen er finansieret med støtte fra:

Dagmar & Leon Levin’s Fond samt C.A. Levin’s Fond

William Demant Fonden

Lemvigh-Müller Fonden

Hoffmann & Husmans Fond

Axel Muusfeldts Fond

Grosserer L.F. Foghts Fond

samt to anonyme private donationer

Øvrige samarbejdspartnere og projektledelse

Skulpturstøberiet i Svendborg ved Jørn Svendsen
Stenhugger Flemming Brian Nielsen, Hedehusene
Smed og konservator Henrik Dinesen.
Teknik- og Miljøforvaltningen Københavns Kommune
HOFOR
AFM Rådgivende Ingeniører A/S
Atelier: Modellering v. Sankt Lucas Stiftelsen.
Rådgiver: Annesofie Becker
Projektstyring: Marie Breyen Foss og Adam Foss

Kontakt:

Pressekontakt:
Freddy Neumann
E: neumann@mail.dk
M: 20467846

Projekt kontakt:
Adm. Direktør Adam Foss
E: af@even-production.dk
M: 40639904